f Međunarodni brodovi koji Dunavom i Savom prolaze kroz Srbiju ostavljaju za sobom otpad, fekalije i smrad! - Arhus Centar Subotica
Aarhus centar subotica

Međunarodni brodovi koji Dunavom i Savom prolaze kroz Srbiju ostavljaju za sobom otpad, fekalije i smrad!

09.11.2012

Kako ne bi platili izbacivanja fekalija u lukama, evropski kapetani ih ispuštaju u reke jer u našem zakonu ne postoje kazne.

Naime, evropski kapetani, želeći da izbegnu plaćanje izbacivanja u lukama, fekalne tečnosti jednostavno ispuštaju u reke. Ovakav primitivizam, koji je poguban za životnu sredinu, omogućava nedostatak zakonske regulative u Srbiji i odgovarajućih kaznenih mera za prekršioce!

Haos i na splavovima

Pomoćnik ministra saobraćaja Pavle Galić kaže  da je istina da Zakon o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama ne reguliše precizno pitanje fekalija, ali da će ono, po direktivi EU, vrlo brzo biti definisano podzakonskim aktima.
Na pitanje kako je problem fekalija rešen na beogradskim splavovima, on odgovara: “Nikako. Ta materija je potpuno neuređena.” Na pitanje zašto ništa nije urađeno do sada, pomoćnik ministra odgovara jednostavno: “Ne znam…”

- Evropski brodari odlično poznaju propise zemalja kroz koje prolaze. U Srbiji su oni vrlo liberalni. Naime, u zakonu ne postoje kaznene odredbe za ovaj prekršaj, ne postoje službe koje bi se adekvatno ovim bavile, a čak nisu ni utvrđene kaznene mere za ovakve prekršaje – objašnjava  dobar poznavalac prilika na rekama.

I Ivan Jovanović, bivši šef Lučke kapetanije Beograd, u razgovoru za naš list potvrđuje da naša država nema mehanizme za primenu propisa koji bi na pravi način regulisali ovaj problem.
- Prema međunarodnim standardima, brodovi bi trebalo da budu opremljeni dodatnim uređajima za reciklažu fekalnih otpada. Međutim, to se ne radi uvek. Dodatnom zagađenju, pored međunarodnih brodova, doprinose i splavovi u Beogradu, koji fekalni otpad takođe ispuštaju u reke – objašnjava Jovanović.

Međutim, on upozorava i da su fekalije mnogo manji problem u poređenju sa ostalim štetnim i opasnim materijama koje se ispuštaju u vodu.

- Veću opasnost predstavljaju supstance, kao što su motorna ulja, i drugi produkti rada broda koji se izbacuju u reke. A kako u Srbiji nemamo službu za prijem i proveru otpada, nemamo ni mehanizme da sprečimo zloupotrebe.
Nemamo ni službe koje bi se aktivno bavile time, tako da, primera radi, u slučaju neke nesreće kao što je sudar brodova ne postoji način da se saniraju posledice. Te nesreće su se dešavale i ranije, ali srećom nije bilo težih havarija. Međutim, ne treba se uzdati da će nas ta sreća pratiti zauvek – upozorava Jovanović.

Povratak...